mandag 2. april 2012

Plast i havet


Her om dagen var jeg i fjæra for å samle tang som jeg skal bruke som gjødsel i kjøkkenhagen. For et syn som møtte meg! Søppel overalt! Mesteparten var av plast.

Plast bruker utrolig lang tid før det brytes ned i naturen, jeg har ikke klart å finne ut eksakt hvor lang tid det, men jeg tror jeg holder meg på trygg grunn viss jeg sier over 100 år.

Søppelet som ligger i fjæra har selvsakt kommet fra havet, noe fra båter, noe fra søppeldynga som ligger på andre siden av fjorden og noe søppel kan være kommet langveis fra.




Maritim forsøpling er et omfattende miljøproblem som ikke tar hensyn til landegrenser og "uskyldige" parter. Søpla flyter fritt og kan like godt havne på den andre siden av jordkloden. På samme måte som den uskyldige flaskeposten din som ble besvart etter fem år. 
20.000 tonn havsøppel dumpes årlig i nordsjøen. 
60-80 prosent kommer fra land. 
70% synker til bunnen
15% flyter rundt
15% flyter til det havner i land. 
Konsekvensene er store skader på dyrelivet og særlig fuglelivet. Turistnæringer verden rundt rammes økonomisk av forsøplede strender, havneområder blir rammet og sist og minst (og kanskje verst) dannes det store mengder mikropartikler i plast og andre stoffer som blir som oppsamlere av giftstoffer. Disse blir spist av plankton og havner i næringskjeden vår.
 (John Tvedt, hold norge rent. Hold norge rent-konferansen 2012)

5. mai er den internasjonale strandryddedagen. Det er en miljøbegivenhet der bla norskekysten ryddes for maritim forsøpling, i allefall en liten prosentandel av kyststripa.

Hele uke 18 er kampanjeuke. Gå inn på nettsiden rydd en strand og få info om hvordan du kan bidra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar