torsdag 11. april 2013

Snøsmelting og storspovesang

Siden sist innlegg har været vær kontrastfyllt . Det har vært stunder med strålende sol for så plutselig slå om til kuling å mer snøbyger.
I dag tror jeg væromslaget har kommet. Det er 4 grader pluss og sol. Snøen smelter å det drypper overalt. Dette været skal fortsette i morgen å videre framover er det meldt regn og en del plussgrader. Så jeg tror den siste snøen (i mengder) har falt.

Vi bor ikke så langt fra fjæra og hver vår venter jeg på at trekkfuglene som holder til der skal komme. Når de kommer melder de sin ankomst med sin sang.
Fra jeg var liten har jeg lært meg å kjenne de ulike fuglenes lyder. Først hører man dem bare så vidt, men etter hvert som våren kommer nærmere og været blir bedre øker lydene mer å mer, i slutten av april å mai er det rene orkesteret i fjære og på markene. Jeg elsker disse lydene, det er noe med det vakreste jeg vet.

Først kommer tjelden i midten av mars, så kommer storspoven (bildet) i måneskiftet mars-april eller litt ut i april. Videre kommer rødstilken, vipa, heiloen, dobbeltbekkasin, ulike typer gås, ender og mange fler.


Her er et bilde av dobbeltbekkasinen og vipa. Jeg håper å få gjort opptak av hvordan fugleorkesteret på markene og i fjæra høres ut på forsommeren.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar