onsdag 7. mars 2012

Fiskekjøp på bruket


I går var jeg på det lokale fiskebruket på Nordmela og kjøpte masse fisk. Da jeg kom stod det klart 14 kg skrei (torsk), 4 kg torskerogn, 3 kg torskelever og 12 kg hysefilet. Jeg betalte 1400 kr for det hele.

Nå kan findus bare ha det så godt!

 Vi skar filet av mesteparten av torsken og fryste ned, noe ble lettsaltet torsk, av rogna lagde jeg en slags kaviar (nesten det samme som lofotpostei som man får kjøpt på butikken). Det er helt nydelig godt.


 Av hysa  lage jeg 190 fiskekaker som blir 20 raske middager som skal ligge klar i fryseren. Jeg brukte over fire timer på jobben, men det er verdt det!



Har sjekka litt på hvordan det ligger an med torskebestanden.
Her til lands har vi to typer torsk, kysttorsken og skreien. Kysttorsk er en bunnfisk som lever på grunt vann langs kysten, og vandrer lite.
Kysttorskbestanden har gått drastisk ned de siste 10-15 årene, mye på grunn av et betydelig urapportert fritids- og turistfiske. Fiskeriet er svært lite bærekraftig. Altså: styr unna.

Den andre typen torsk skreien er den polare torsken som vandrer ned til havområdene utenfor Vesterålen og Lofoten for å gyte på seinvinteren/våren.
Skreien er verdens største torskebestand. På grunn av en bærekraftig forvaltning er gytebestanden større enn på flere tiår. Gode  nyheter:)
Informasjonen har jeg funnet hos WWF

Foruten skrei fra Vesterålen er det en del annen fisk og sjømat som anbefales fordi de er miljøvennlig/bærekraftig. Noen av disse er:
Sild, sardiner, sei, blåskjell og akkar.

Her er en video med min elskede Jamie Oliver. Han lager deilige retter med bærekraftig fisk. Anbefales på det varmeste!


1 kommentar:

  1. Nu bei æ sultn mett i natta! De feskekaken så utrolig god ut! Veldi kjekt med raske middaga tilgjengelig.

    SvarSlett