søndag 2. juni 2013

Tidlig sommer i nord


Naturens grøde har eksplodert de siste dagene. Aldri har jeg opplevd en så tidlig sommer her nord. Det har vært et helt formidabelt flott vær, men det føles veldig rart.
På lørdag ble det målt over 30 grader i skyggen her på Bø og flere plasser på øya, det er varmerekord! Jeg har ikke dokumentasjon her å nå, men jeg er temmelig sikker på at det ikke har vært målt 30 grader i mai på Andøya før.

I dag har jeg vært en tur å tatt bilde av det det som gror i nærområdet. Bilde over viser en skogbunn som er dekket med svineskrubblomst.

Under har jeg knipsa multeblomsten, jeg observerte flere planter som hadde "knytt seg" dvs. blitt bestøvet å startet prosessen med å lage bær.




 Løvetann på enga:




Over: Rosenrot i blomst.
Under: Rødlia eller Sørgårdsfjellet på folkemunne.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar