fredag 28. januar 2011

Kvirrevitt

Nå når det har blitt lysere og mer levelig ute har småfuglene så vidt begynnt å kvitre. De er en nydelig lyd å høre, som musikk i mine ører. Selv om dert er lenge til vår ennå, er det liksom det første lille tegnet på at det går mot vår og lysere tider.
Kvittringen er fortsatt beskjeden, men ut i februar og mars måned vil det øke på særlig når det er godt vær.


Denne fine gamle tegningen er av en gråspurv. Så vidt jeg vet er det bare gråspurven og kjøttmeisen som overvinter her på Andøya av småfuglene, gi meg en tilbakemelding dersom jeg tar feil.
Det er i allefall ikke en lyd å høre fra fugler i mørketiden, bortsett fra fra kråka, skjæra og av og til noen måkeskrik på godværsdager.
De få fuglene som overvintrer sparer på energien og konsentrer seg om å overleve til våren er i anmars.
De første tonene man hører her nord er kjøttmeisens sang. På den linken finnes også lydopptak fra flere fugler pluss en del fakta, fin side.
Vidre utover vintern og våren kommer det mer om trekkfugler etterhvert som de kommer "hjem".


Dompapen er en av fuglene det blir fint å se når den kommer tilbake. Jeg vet ikke når den kommer, det bare å følge med å se.







1 kommentar:

  1. Jeg har hatt den ære for første gang siden jeg kom til Andøya (i 1971) å se to sidensvanser i lerketreet mitt. De må da regnes som småfugler eller???

    SvarSlett