torsdag 16. desember 2010

Mørketidsblues

                      Bilde: En deg med stiv kuling og snøføyke i 2007.

De fleste som lever i mørketidens land kjenner det på kropp og sinn i større eller mindre grad.
Jeg pleier å sammenligne det med å gå i en slags mental dvale. Selv får jeg blandt annet mindre energi og tiltakslyst og behov for mer søvn.
Det er ikke rart at vi påvirkes av en så lang periode med bare mørke og tussmørke, og uten å kjenne solas lyse stråler i ansiktet en eneste gang. Alt liv på jorda er jo avhengig av sola og er tilpasset dens rytme: årstider, døgnrytmer osv, dette kalles biologisk rytme eller mer presist cirkadianske rytmer.
Når det er mørkt sover vi bedre fordi mangel på lys øker produksjon av et søvnhormon som heter melatonin. Cellene våre blir påvirket av mangelen på lys, det kan være forklaringen på det som skjer med oss fysisk og mentalt. Cellene (blandt annet hjernecellene) kommer i ubalanse og reagerer med å sette i gang  forsvarsmekanismer som blandt annet gjør at vi føler oss slappe, føler nedstemthet og at vi blir generelt mer følelsesmessig sårbar.
Kilden min finner du her.
Men de fleste av oss kommer oss velberga gjennom denne tiden, og det er jo mye fint med mørketiden også, blandt annet julen. Det er jo ingen tilfeldighet at julen er midt i svarteste mørket.

Jeg har laget meg selv noen regler eller råd for å ha det best mulig i disse månedene, kanskje de kan være til nytte for deg?
        
1. Vær ute litt hver dag uansett vær, om så bare en ti minutters rusletur.

2. Benytt alle muligheter til å være sosial selv om det kan være fristene og heller synke ned i godstolen hjemme. 


3. Gjør det koselig inne, gjerne med stearinlys og full pakke.


4. Ta tran!

5. Trening hjelper definitivt.

Nå skal det sies at i år har jeg vært veldig dålig til å holde mine egne regler, men det er fortsatt over en måned igjen med mørketid, så da blir vel dette årets nyttårsforsett!




        


2 kommentarer:

  1. Heisann på deisann:)
    Artig at du har blogg:) Vi skal den veien i helga, skal å hente ost hos naboen. Så kanskje vi stikker innom hvis dere er hjemme og det passer?:) Gir lyd fra oss før vi drar:)

    Koselig blogg!

    SvarSlett
  2. Mange fine regla! Trur æ burde hadd nån sånne regla æ og ;-)

    SvarSlett